Het mooie van een feest is dat het altijd een positieve insteek heeft. De organisatie van een feest valt of staat met goede voorbereidingen, de gasten maken het compleet. Met de volgende 10 gouden tips van feestjegeven.nl weet je zeker dat het een topfeest wordt!
1. Feestlocatie of trouwlocatie
Ja, deze staat bij ons natuurlijk op 1! Bedenk van te voren welke sfeer je ambieert en stem daar de feestlocatie en trouwlocatie op af. Groter is in dit geval niet altijd beter. Een drukkere locatie is vaak gezelliger dan een locatie met veel oppervlak en relatief weinig gasten. Vier je thuis een feestje? Zorg dan voor een leuke aankleding.
2. Datum en uitnodiging
Zorg dat je op tijd bent met het vaststellen van een datum en het uitnodigen van de gasten. Veel mensen hebben tegenwoordig een drukke agenda dus het is belangrijk om deze op tijd te informeren. Zonder gasten weinig feest natuurlijk! Houd er ook rekening mee hoever je gasten moeten reizen naar de feestlocatie of trouwlocatie.
3. Catering en faciliteiten
Houd er rekening mee dat het in de verwachting van de gasten ligt dat zij enige versnaperingen aangeboden krijgen tijdens uw feest. Daarnaast is het belangrijk dat de gasten gemakkelijk aan drankjes kunnen komen, dat ze die op tijd aangeboden krijgen ofdanwel dat ze hier zelf voldoende bij kunnen. Verschillende facilitaire ruimtes bij een feestlocatie zoals een dansvloer, zitgelegenheden, rookruimte en een buitenplaats geven uw feest een extra dimensie.
4. Afspraken met derde partijen
Het is van belang dat je afspraken met derde partijen, zoals voor de horeca of entertainment zwart op wit dient te krijgen. Zo kan er nooit verwarring ontstaan over de gemaakte afspraken en kunt u uw budget waarborgen. Let er hierbij ook op of vermelde prijzen in- of exclusief BTW zijn.
5. Muziek
Op menig feest wordt muziek gedraaid. Houd rekening met de gasten en welke muziek zij op prijs stellen. Muziek zoals popmuziek en top40 muziek worden doorgaans het meest geaccepteerd op een feest. Let ook op het geluidsniveau, deze kan consequenties hebben voor de verschillende conversaties die er gevoerd worden. Per feestlocatie verschilt wat er mogelijk is. Vaak willen mensen elkaar wel blijven verstaan.
6. Drank
Van essentie op de meestje feesten, de drank. Zorg ervoor dat er voldoende drank in huis is! Mensen met een slokje op voelen zich vrijer en hierdoor komen conversaties en eventuele dansjes eerder op gang. Met voldoende bier, fris en wijn ben je er eigenlijk al.
7. Overnachten
Als het binnen je mogelijkheden ligt, zorg er dan voor dat er overnachtigingsmogelijkheden (in de buurt) zijn of op de trouwlocatie of feestlocatie zelf. Mensen die met de auto komen kunnen zo ook een drankje doen zonder 's avonds nog achter het stuur te hoeven kruipen.
8. Vele handen maken licht werk
Bedenk van te voren of het handig en leuk is om een aantal mensen te betrekken in de voorbereiding. Zo hoef je niet alles zelf te doen en kun je hier en daar wat taken verdelen. Vaak vinden mensen het ook leuk om hierbij betrokken te worden.
9. Opruimen
Ga je zelf opruimen na het feest? Bedenk dan van te voren of je dit dezelfde avond of de dag erna wil gaan doen. Het is altijd wenselijk om een aantal ramen en deur open te zetten om de boel even door te laten luchten. Neem een paar grote vuilniszakken zodat je het meeste afval direct kunt deponeren. Voor het verzamelen van servies neem je met een dienblad al veel in één keer mee.
10. Genieten
Last but not least.. Geniet vooral van het feest! Tenslotte heb jij het georganiseerd en zijn een hoop gasten al aan het genieten. Met de bovenstaande feesttips heb je in ieder geval al een supervoorbereiding.